یزدفردا: رئیس مؤسسه تحقیقات دام کشور از برگزاری کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر به میزبانی بافق در آبان ماه امسال خبر داد.

به گزارش یزدفردا: خمیس آبادی در نشست کمیته فنی شتر کشور در بافق گفت: اولین کنفرانس بین المللی شتر در آبان ماه ۱۴۰۳ که سال جهانی شتر است، در ایستگاه تحقیق و توسعه شتر تک کوهانه کشور، وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور برگزار خواهد شد. 

وی افزود: نشست هماهنگی برگزاری این کنفرانس، به میزبانی فرمانداری بافق برگزار و برای تدوین برنامه‌های آن برنامه ریزی شد چراکه این کنفرانس نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان بافق خواهد شد. 

خمیس آبادی بیان کرد: استان یزد از نظر تعداد نفرات شتر، سومین استان کشور ولی از نظرتحقیقات و مطالعات فناورانه و کاربردی انجام شده، جایگاه استان یزد در کشور برتر است.

وی ادامه داد: در سند یزد نوین که برنامه دولت سیزدهم در استان یزد است، قرار است تعداد نفرات شتر از حدود ۱۵ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر در بازه زمانی پنج ساله و براساس پهنه‌های موجود در استان، افزایش پیدا کند و فعالیت‌های جمعی و نیاز‌های فناورانه آن به نتیجه برسد.

رئیس مؤسسه تحقیقات دام کشور گفت: در راستای توسعه تحقیقات شتر یکی از محورها، موضوع سامانه بهره وری شتر است که طرح تحقیقاتی آن در چندسال اخیر انجام شد و خروجی این طرح، نرم افزار ساربانیار است که توانسته ایم با این نرم افزار تمامی شتر‌ها و شترداران، را ردیابی کنیم. 

وی، افزود: این نرم افزار باعث می‌شود که شتر‌ها رصد شوند و درصورت خطر و خارج از حوزه چرای خود، نرم افزار اخطار می‌دهد و علاوه بر این، وضعیت تولیدمثلی شتر، تغذیه، وزن شتر و... از طریق این نرم افزار مشخص می‌شود و می‌توان مدیریت تغذیه و بهداشت و... شتر را توسعه داد.

خمیس آبادی بیان داشت: سالیانه در استان یزد حدود ۸۰۰ تن گوشت شتر تولید می‌شود که قرار است طبق سند یزد نوین، این میزان ۲ برابر شود. 

وی گفت: شهرستان بافق دارای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شتر است که حدود ۵۰۰ نفر بهره بردار در این حوزه فعالیت دارند.

رئیس مؤسسه تحقیقات دام کشور بیان کرد: پهنه ۵۰ هکتاری برای بحث تخصصی و صنعتی کردن پرورش شتر در نظر گرفته شده است که برای واگذاری در حال اقدام است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا